Webshop hier, webshop daar, webshop overal! Ze komen als champignons uit de grond! Velen denken er over na en evenveel mensen durven de stap niet te nemen. Wij hebben daarom hieronder nog eens even de grootste voordelen van een webshop gebundeld. Wie weet overtuigen wij je toch nog om de stap te wagen 😉

 

Bereik

Een van de grootste en belangrijkste voordelen van een webshop is het bereik hiervan. Het internet kent namelijk geen (tot weinig) grenzen tot waar je online shop kan reiken. Start je webshop vanuit je living en laat je producten leveren tot over de oceaan als je dat wenst! Klanten dienen zich niet meer te verplaatsen om gebruik te kunnen maken van jouw product. Door met je webshop ook online te adverteren, kan je met een kleiner budget, vaak gerichter én een groter bereik hebben dan de traditionele manier van adverteren. Je kan namelijk heel moeilijk controleren wie er langs je fysieke winkel loopt, maar online kan je ze heel gemakkelijk identificeren.

24/24 beschikbaar

” Snel nog even langs de winkel ” – krijgt een hele andere betekenis online. Je webshop is namelijk 24u op 24u, 7 dagen op 7 open and ready to shop! Online kopen, zeker wanneer je direct kan vinden wat je zoekt, gaat nog sneller vooruit dan wanneer je “eventjes” langs de winkel moet. Wie zijn online shop goed en mooi beheerd zal zien dat klanten niet veel tijd hoeven te verliezen om hun producten aan te kunnen kopen. Dit werkt alleen maar in het voordeel van de goede beleving van je klant. Dit allemaal terwijl jij zelf niet 24u/24u aanwezig of beschikbaar dient te zijn.

 

Goedkoper

Het opstarten van een webshop is doorgaans veel goedkoper dan het opstarten van een eigen fysieke winkel. Je dient geen winkel in te richten, personeel te voorzien die in de winkel staat, huren van betaalterminals ed… . Bij het opstarten van je online shop heb je al kosten de aanmaak van je site en je voorraad die je dient aan te kopen.

 

Digitaal

Online is waar het allemaal gebeurd. Je dient geen ticketjes meer mee te geven, facturen op te maken, enzovoort. Wanneer al je processen correct en gestroomlijnd werken, bespaart je online webshop je zelfs tijd! Zelfs je kassa en stock dien je niet meer zelf bij te houden indien alles prima werkt. En dat is dus ook nog eens goed voor het milieu ;). Ook het aanmaken en versturen van cadeaubonnen kan snel en digitaal gebeuren.

 

Statistieken

Bij een winkel moet je eerst verkopen en bekijken wat het beste product is alvorens je er iets mee kan doen. Online hoeven ze nog niet eens je product gekocht te hebben om dit te kunnen afleiden. Er zijn tal van verschillende tools, zoals een Google Analytics, die je kunnen helpen bij het bekijken hoe klanten naar en door je webshop surfen. Je kan hier ook heel snel zien welke producten je echte topproducten zijn of op welke artikelen, pagina’s de klant uiteindelijk afhaakt. Dankzij deze inzichten kan je tevens ook heel gemakkelijk en snel je advertentiekanalen en advertentieproducten aanpassen. Deze info kan je allemaal helpen om verder stappen in je, geoptimaliseerde, plan te bepalen.

 

Marketing

Wist je trouwens dat je jouw gehele marketing kan koppelen aan de resultaten die je uit je webshop haalt? Stel dat Meneer Jefkens product A gekocht heeft, waarom deze dan geen nieuwsbrief sturen gericht op up-sell/cross-sell voor product B? Deel je klanten in volgens hun profiel en werk met gerichte advertentiemogelijkheden om je ROI te vergroten.

 

Miljarden

E-commerce is booming business vandaag in België! Wist je dat er in het eerst kwartaal van 2019 voor reeds 2,9 MILJARD euro online gekocht geweest is?! Een stijging van 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dit is het 5e jaar op rij dat er een stijging te zien is in het aantal online aankopen, het aantal online kopers en het totaal aangekochte bedrag!

 

Voila je bent er! Heb je nog vragen of ben je klaar en denk je aan de volgende stap?  Geef ons dan gerust een *tring tringgetje* of stuur ons een virtueel briefje 😉