Scoren op social media met interessante posts, wie droomt daar ( stiekem ) niet van?!

Maar hoe begin je daar nu net aan? In het wilde weg berichten posten over wie je bent en wat je aan het eten bent gaan geen effect hebben. Tenzij je natuurlijk een wereldberoemde chef bent!

Daarom geven we je hier graag wat tips & tricks mee om zelf van start te gaan. Lees je mee?

 

Social Media Kalender

Je hebt er ongetwijfeld al veel over gehoord, de SOCIAL MEDIA kalender. Maar wat houdt dat nu eigenlijk in? Een social media kalender helpt je bij het opmaken en inplannen van posts die belangrijk zijn voor je zaak/dienst/product. Want, om te kunnen scoren op social media moet je op regelmatige basis nieuwe content plaatsen die je lezers/volgers boeien. Door op voorhand de tijd te nemen om je topics te bepalen, bespaar je je veel tijd en stress uit. De typische “My God, wat moet ik nu weer plaatsen?” of “Fuck, is het nu al Black Friday?!” behoren dankzij deze kalender voorgoed tot het verleden. Met behulp van deze kalender kan je vaak ook kwalitatievere posts plaatsen dan wanneer je à la minute een beslissing dient te nemen over je content.

Natuurlijk kan je op deze manier ook gemakkelijker inplannen om een blog te maken, artikel te schrijven die je later kan delen via je social media kanalen.

 

Plan plan plan

Ja, het kost inderdaad heel wat tijd om die planning op te maken. De eerste keer dat je je er aan zet zal het het meeste tijd vragen. Je zal wat opzoekingswerk moeten verrichten en die eeuwige twijfel “Zou ik, zou ik niet?” zal hier ook een rol spelen. Maak effectief tijd vrij om je aan je kalender te zetten en probeer zo ver mogelijk voorruit te plannen. Hou er rekening mee dat je dat af en toe ook inspeelt op dingen die in de media komen.

 

Content

Wissel je content af. Plaats niet alleen foto’s met een bijschrift, maar plaats eens een eigen blog, een video, misschien eens een quote van een klant. Afwisseling helpt om je volgers geïnteresseerd te houden. Bij het maken je van je kalender kan je ook je weken indelen in de verschillende types van content. Zo heb je een duidelijk overzicht welke type content je dient te zoeken.

 

Evalueer

Bekijk regelmatig even je contentkalender en de resultaten van je posts. Ga na welk type posts het meeste succes hebben en bekijk hierbij ook even je statistieken. Hebben je posts meer succes om 14u of om 18u? Beter op een zaterdag of het midden van de week? Ga hier gelijk ook even na welke type post bij welke doelgroep het beste aanvaard wordt.

 

Give Away

Organiseer zo nu en dan eens een winactie. Je kan hierbij vragen om aan enkele voorwaarden te voldoen. Zoals het taggen van verschillende vrienden bijvoorbeeld of het laten delen van je pagina en/of bericht. Hou er wel rekening mee dat je de drempel niet te hoog maakt. Vraag maximum om 3 acties te laten uitvoeren. Bij meer dan 3 acties haken potentiële volgers af. Zorg er ook voor dat je de actie de moeite is om de acties te laten ondernemen.

 

HULP?!

Zo, je kan aan de slag met het opmaken van je contentkalender. Heb je toch graag dat er even iemand meekijkt of die je kan helpen bij het opmaken? Dan zijn wij er ook voor jou!

 

Succes!