Jeeeuujj, je hebt een killer idee, een killer product, de perfecte naam, tonnen energie en je staat te popelen om van start te gaan. MAAR, hoe start je nu in godsnaam met die webshop?!

Het klinkt voor velen nog steeds als die ene brug te ver, dat stapje dat ze niet durven wagen. Wel, met de info en het stappenplan dat je hier kan vinden zal het opstarten van je webshop a piece of (shop)cake zijn!

 

Domeinnaam

Aaah, de domeinnaam. De naam waar alles rond draait wanneer je je webshop start. Velen gaan er automatisch van uit dat je domeinnaam (of URL) dezelfde dient te zijn als je bedrijfsnaam of commerciële naam. Hier dien je toch enkele bedenkingen bij te maken. Allereerst, gaat het om een nieuw product/dienst dat je lanceert en dat bijgevolg dus nog niemand kent? Of is de merknaam al heel goed ingeburgerd bij je doelpubliek? Indien het gaat om een volledig nieuw product, is het geen onlogisch idee om toch eerst eens een SEO-onderzoek te laten uitvoeren. Je kan dan wel een mooie naam hebben, maar als niemand weet waar en hoe ze moeten zoeken, ben je eigenlijk niets met die naam.

Is je merknaam wel al goed ingeburgerd bij je doelpubliek? Dan dien je je nog even af te vragen of je je wil beperken tot je huidige (lokale) publiek of dat je verder wil reiken dan onder de kerktoren. Ook hier kan het even goed zijn even stil te staan en na te denken over wat (en dan vooral wie) je wil bereiken met je online shop.

 

Producten

Eén van de grootste valkuilen bij het willen opstarten van een webshop is de omvang van de online shop. “Aaaah, zo veel mogelijk producten in de webshop!” is een zinnetje dat wij vaak te horen krijgen. Wél, het is een mogelijkheid natuurlijk, maar weet dat wie gericht, compact en consistent een webshop opstart meer succes kan hebben dan een online shop waar zoveel mogelijk producten in gegooid worden. Klanten gaan opzoek naar wat zij nodig hebben, wanneer er té veel keuzemogelijkheden zijn of de shop onoverzichtelijk wordt, haken potentiële klanten af. Ook hier speelt de kracht van een goede SEO-analyse en implementatie een grote rol.

Heb je reeds een fysieke winkel en wil je je richten tot meer online verkoop?! TOP! Denk dan even na over welke producten je in je webshop wil plaatsen. Wat wij onze klanten aanraden is om op zoek te gaan naar het product (of producten) die verantwoordelijk is voor je grootste omzet. Hierdoor geef je jezelf de kans om in je fysieke winkel extra focus te kunnen leggen op andere producten.

Verzamel vervolgens alle info en content die je kan vinden over je producten, samen met de foto’s ervan. Deze gaan een hoop werk besparen bij het inputten van de informatie in je online site!

 

Denk ook al even na of je in meer dan 1 taal online gevonden wil worden. Indien je kiest voor meerdere talen, is het geen slecht idee om de vertalingen reeds mee te voorzien en te noteren bij je product.

 

Kortingsbonnen

Wens je graag gebruik te maken van automatische kortingsbonnen die klanten kunnen ontvangen na hun bestelling? Het kan! Best bepaal je al even welke waarde je aan deze bon wil koppelen en de voorwaarden waaraan voldaan dient te worden alvorens ze deze bon mogen ontvangen. Vandaag de dag schenken online shops klanten een kortingsbon na hun bestelling om hen aan te moedigen een nieuwe bestelling te plaatsen. Super idee natuurlijk! Je kan namelijk ook kiezen wanneer je deze wenst te versturen. Mag het al na 10min? Of heb je liever na een week of 2?

 

Verzenden

Vandaag wenst iedereen om zo snel mogelijk zijn nieuwe producten te ontvangen. Natuurlijk hangt hier ook een kostprijs aan vast. Denk op voorhand al even goed na over hoe jij dit ziet. Wens je dat klanten geen verzending hoeven te betalen vanaf een bepaald vooropgesteld bedrag of wordt er een standaard verzending aangerekend? Deze dingen bekijk/bereken je best al eens op voorhand. Je kan ook gerust gebruik maken van externe partijen voor de levering.

Bijvoorbeeld een pakjesdienst die bij jou alles komt ophalen en zal verzenden, of je kan ook zelf je pakjes brengen naar een postpunt om deze zo te laten verzenden. De methode van verzenden wordt best ook mee voor de opstart van de webshop bepaald. Deze dient namelijk mee geïntegreerd te worden bij het aanmaken van je producten. Wens je geen dubbel werk, dan bekijk je het beste voor de start al je opties.

 

Werk je met online cadeaubonnen die klanten kunnen aankopen? Dan is het geen overbodige luxe om hier ook al eens te bekijken of je wenst dat klanten deze in hun brievenbus geleverd kunnen krijgen of enkel in hun mailbox. Je zou deze namelijk ook in een extra mooie verpakking kunnen laten leveren.

 

Betaalmethode

Wooohooowww je bent er bijna! Je product steekt in de klant zijn mandje, de verzendmethode is gekozen, nu telt enkel nog die betaling van je product! Er zijn verschillende methoden beschikbaar waarmee klanten kunnen betalen. Klanten wensen dat dit zo gemakkelijk en snel mogelijk verloopt. Hoe minder tussenstapjes hoe liever!

Een leuke en handige speler in deze categorie is Mollie. Uiteraard zijn er nog andere spelers op de markt die je hier kunnen bijstaan! Maar wanneer we kijken naar vorige ervaringen en ondervragingen bij gebruikers, blijkt deze toch wel het meest volledige betaalsysteem te zijn. Je kan deze trouwens ook personaliseren met je eigen logo.

 

Voila je bent er! Heb je nog vragen of ben je klaar en denk je aan de volgende stap?  Geef ons dan gerust een *tring tringgetje* of stuur ons een virtueel briefje 😉